Helsingin koululaispäivän työpajat innostivat

Munkkiniemen yhteiskoulun oppilaat haastattelivat Tekniikan päivillä koululaisohjelman työpajoihin osallistuneita sekä pajojen ohjaajia.

Jokaisessa on ainesta kaiuttimen tekijäksi

KaiutinryhmäHaastattelimme oppilaita ja ohjaajia, jotka osallistuivat työpajaan, jossa rakennettiin kaiuttimia. Kahdeksannen luokan oppilaat Pitäjänmäen peruskoulusta kertoivat, että kaiutin rakennetaan magneetin, kelan ja paperisuppilon avulla. Heidän mielestään lopputulos oli ihan hyvä, mutta ääni kuului huonosti. Paja oli kuitenkin kuulemma ihan kiva, ja he oppivat, että kaiutin on helppo rakentaa. Parasta pajassa oli musiikin kuuleminen omatekemästä kaiuttimesta.

Pajan ohjaajana toimi Mikko Laakkonen, joka on 22­-vuotias Aalto­-yliopistossa opiskeleva nuori mies. Hän opiskelee sähkötekniikkaa. Mikon mukaan helposti tehtävä kaiutin rakennetaan kuparikäämin, magneetin ja paperin avulla. Hänen tehtävänsä pajassa oli ohjata nuoria rakentamaan itsetehty kaiutin. Hänen mielestään päivä on erinomainen idea. Hänen mielestään on hyvä, että yläkoululaisikäiset pääsevät rakentamaan itse.

Toisessa kaiuttimia rakentavassa pajassa haastattelimme luokanopettaja Maria Kivikoskea Ruusutorpan koulusta. 8M-luokan opettajan mielestä päivä oli mielenkiintoinen ja se antoi oppilaille mahdollisuuksia nähdä ja kokea erilaisia asioita tavalliseen koulupäivään verrattuna.

Teksti: Oskari H, Oskari L, Lauri, Niko ja Teemu

 

Hakukonevisassa ei kannattanut luottaa ensimmäiseen hakutulokseen

Kuva hakukonevisastaHaastattelimme 6.11. järjestettyjen Tekniikan päivien koululaisohjelman hakukonevisan ohjaajaa. Hän on tällä hetkellä tietojenkäsittelytieteen opiskelija Helsingin yliopistossa. Hakukonevisan sisälsi keskimäärin viidestä seitsemään kysymystä. Visassa aikaa oli rajoitetusti, ja jos sitä jäi, kysyttiin lisää kysymyksiä.

Hakukonevisan ohjaaja kertoi hakukonevisassa yleisimmän tiedonlähteen olevan ylivoimaisesti Wikipedia. Wikipedia perustuu tv­formaattiin ja on viimeisen kymmenen vuoden aikana laajentunut paljon.

Hän kertoi, että vastaukset löytyvät yleensä helposti. Nopeimmat löytävät vastauksen viidessätoista sekunnissa, mutta kaikkiin kysymyksiin vastauksia ei löydy niin nopeasti.

Yleisin virhe, mitä hakukonevisaan osallistujat tekevät on se, että luotetaan ensimmäiseen hakutulokseen. Esimerkiksi kun oli kysytty, mistä pingiksen aito pelipallo on tehty, kaikki luottivat ensimmäiseen hakutulokseen, joka oli väärä vastaus.

Hakukonevisaan osallistuneiden mielestä visa oli mukava ja opettava.

Teksti: Juho Pentikäinen, Perttu Peltoniemi, Severi Sarala ja Tuomas Pajunen

 

Ohjelmointia Tekniikan päivillä

Ohjelmointi2Aalto-­yliopiston käytävillä kuului yläastelaisten jännittynyt pulina. Olimme luokkamme kanssa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa kokeilemassa ohjelmoinnin alkeita ohjelmointityöpajassa. Perjantaina 6.11. järjestetyn Tekniikan päivien koululaisohjelman työpajat kestivät 20 minuuttia. Sen aikana ehdimme tehdä oman pelin.

Ohjelmoinnissa käytimme nettisivustoa nimeltä Scratch. Teimme pelin, joka oli yksinkertainen, mutta siinä oli monia eri komentoja. Peli perustui erivärisiin palkkeihin, jotka aseteltiin järjestykseen komentopalkkiin. Saimme tehtyä pelin, jossa kerättiin pisteitä kymmenen sekunnin ajan. Sivu oli helppokäyttöinen, ja opimme paljon uutta ohjelmoinnista ja sen alkeista. Opetus oli erittäin hyvää ja selkeää. Avustajia oli paljon, jotka auttoivat hyvin aina avuntarpeessa. On olemassa myös ohjesivusto nimeltä Linkki, joka auttaa Scratchin käytössä ja peliohjelmoinnissa.

Työpajassa olleet oppilaat kommentoivat sitä mukavaksi, ja osa ajatteli, että voisivat tehdä sitä kotona. Osa oli ohjelmoinut koulussa ja he vaikuttivat kiinnostuneilta. Haastattelimme myös pajanvetäjiä. Kysyimme heidän työstään ja päivän kulusta.

Aino ja Hanna opettavat työkseen peliohjelmointia. He ovat opiskelleet peliohjelmointia ja opettaneet sitä yliopistossa. He opiskelevat pääaineenaan ohjelmointia ja tietokoneen käyttöä. Heistä oli mukavaa opettaa vaihteeksi nuorempia eikä heitä jännittänyt. Nämä eivät olleet ensimmäisiä luentoja nuorille vaan he ovat pitäneet myös kerhoja. ”Ohjelmoinnissa parasta on luovuuden käyttäminen ja uuden luominen”, sanoo Aino.

Tekniikan päivillä ja työpajoissa oli hauskaa. Opimme paljon uutta ohjelmoinnista ja pelin tekemisestä. Päivä oli kokonaisuudessaan loistava ja saimme vaihtelua ”normaalista” koulupäivästä. Lopuksi menimme suureen saliin kuuntelemaan pelisuunnittelijan luentoa ja äänenkäsittelyn uudistajaa.

Teksti: Aaro Parkkinen, Leevi Vesanen, Elias Ahonen ja Jaakko Aalto

 

Viestittelyä valoilla

valo2Tekniikan päivillä lapset saivat kokeilla muun muassa valokuitudemoja, joissa kuljetettiin valoa nurkan taakse taskulampun ja foliosta tehdyn putken avulla. Oppilaat tekivät itse foliosta putkiloita, joilla pystyttiin valomorsettamaan.

Haastattelimme muutamaa lasta. ”Osattiin hyvin”, sanoivat kolme tyttöä Haukilahden koulust. Heillä oli ristiriitaiset mielipiteet kurssista. Osa heistä sanoi, että oli kivaa ja että he oppivat ja osan mielestä työpaja oli ”ihan ok” . He onnistuivat hyvin ja osasivat tehdä putken

Haastattelimme myös Tiistilän koulussa opiskelevaa Axelia, joka oli paljon enemmän innoissaan kuin tytöt. Axel tykkäsi tutkia valoa ja lähettää morsetusviestejä. Hän oppi paljon ja hänellä oli kivaa, koska hän pääsi tekemään jotain uutta. Kaikkien mielestä valolla leikkiminen oli kuitenkin mukavaa ja opettavaa. Heidän mielestä oli myös hauskaa, kun opettaja opetti heille morsetusaakkosia ja valokuitujohdoista.

Teksti: Markus, Santeri, Nuutti ja Vihtori 8A