Tekniikan päivät Helsingissä
6.–7.11.2015

Porthania, Yliopistonkatu 3

VAPAA PÄÄSY!

Työpajat Helsinki

Pe 06.11.2015

Aalto-yliopisto kauppakorkeakoulu

9.00-15.00

Koululaisohjelma

Koululaisohjelmaa tarjotaan yläkouluille.

Elmun Baari, Nosturi, Telakkakatu 8

20.00-23.00

ScienceSlam Helsinki

ScienceSlam on rento tiedetapahtuma, jossa jokaisella esiintyjällä on 10 minuuttia aikaa esittää tutkimuksensa mahdollisimman viihdyttävästi ja voittaa yleisön suosio.

La 07.11.2015

Porthania, sali P1, Yliopistonkatu 3

9.15 - 9.45

Suomen Akatemian tiedekahvila

Kosketus katsepohjaisen vuorovaikutuksen tukena
Professori Roope Raisamo, Tampereen yliopisto

HUOM! Tapahtuma on Tiedekulma Porthaniassa

10.00
Tieto ja terveys
Session pj: Päätoimittaja Taina Risto, Hyvä terveys -lehti

Intro

10.15
Tieto ja terveys
Johtaja Tom Ståhlberg, , FiHTA – Healthtech Finland

Terveysteknologian teollisuuden trendit

10.45
Tieto ja terveys
Tutkimuspäällikkö Tero Myllymäki, Firstbeat Technologies Oy

Sydämen sykkeestä kehon digitaaliseen malliin

11.15
Tieto ja terveys
Professori Samuel Kaski, Aalto-yliopisto

Data-analyysillä yksilöllistettyä lääketiedettä

11.45
Tieto ja terveys
Teknologiajohtaja Ville Takanen, Elisa Appelsiini Oy

Terveyden digitalisaatio

12.15

Tauko

12.30
Tieto käyttöön
Session pj: Päätoimittaja Jukka Ruukki, Tiede-lehti, HS tiedetoimitus

Intro

12.45
Tieto käyttöön
Professori Mikael Fortelius, Helsingin yliopisto

Tarvitaanko fossiilien laskemiseen matematiikka?

13.15
Tieto käyttöön
ICT-arkkitehti Jouko Poutanen, IBM

Ihmismäinen tietojenkäsittely

13.45
Tieto käyttöön
Tutkija Kai Kuikkaniemi, Aalto-yliopisto, HIIT

MyData – tietosi omassa hallussasi

14.15
Tieto käyttöön
Professori Valtteri Niemi, Helsingin yliopisto

Pilvipalvelut - uhka tietoturvalle?

14.45

Tauko

15.00
Tieto aistii
Session pj: Dosentti Patrik Floréen, Helsingin yliopisto

Intro

15.15
Tieto aistii
Erikoistutkija Sanni Siltanen, VTT

Lisättyä todellisuutta huviksi ja hyödyksi

15.45
Tieto aistii
Professori Antti Oulasvirta, Aalto-yliopisto

Voiko tietokone suunnitella mahtavia käyttöliittymiä?

16.15
Tieto aistii
Professori Niklas Ravaja, Helsingin yliopisto

Teknologian välittämä kosketus

Porthania, sali P2, Yliopistonkatu 3

9.15 - 9.45

Suomen Akatemian tiedekahvila

Kosketus katsepohjaisen vuorovaikutuksen tukena
Professori Roope Raisamo, Tampereen yliopisto

HUOM! Tapahtuma on Tiedekulma Porthaniassa

10.00
Tieto käyttöön
Session pj: Dosentti Patrik Floréen, Helsingin yliopisto

Intro

10.15
Tieto käyttöön
Professor Kai Nordlund, Helsingin yliopisto

Datorsimulering av miljarder atomers system

10.45
Tieto käyttöön
Tutkimuskoordinaattori Ari Asmi, Helsingin yliopisto

Ympäristön avoin tieto kaikkien apuna

11.15
Tieto käyttöön
Professori Jaan Praks, Aalto-yliopisto

Tietoa Maasta pienillä satelliiteilla

11.45
Tieto käyttöön
Professori Jukka K. Nurminen, Aalto-yliopisto

Big Data ja energia

12.15

Tauko

12.30
Koneiden internet
Session pj: Professori Martti Mäntylä, Aalto-yliopisto

Intro

12.45
Koneiden internet
Professori Kary Främling, Aalto-yliopisto

Asukkaistaan huolehtivat älytalot

13.15
Koneiden internet
Professori Matti Vartiainen, Aalto-yliopisto

Mobiilityö verkossa

13.45
Koneiden internet
Toimitusjohtaja Christian Lindholm, Korulab

Do appliances have to be ugly?

14.15
Koneiden internet
Datajohtaja Niko Vuokko, Sharper Shape

Mitä robottilennokeilla oikeasti tehdään?

14.45

Tauko

15.00
Hacklab kohtaa tiedon
Session pj: Koordinaattori Virpi Sumu, Resurssikeskus Linkki, Helsingin yliopisto

Intro

15.15
Hacklab kohtaa tiedon
Varapuheenjohtaja Teppo Jussmäki, Helsinki Hacklab ry

Hacklab.fi – Yhteisöllisiä työpajoja

15.45
Hacklab kohtaa tiedon
CEO Alejandro Santacreu, Circular Devices Oy

Case PuzzlePhone

16.15
Hacklab kohtaa tiedon
Tutkija Samu Varjonen, Helsingin yliopisto

IoT: tutkimus Suomessa

La 07.11.2015

16-99 vuotiaille
5-25 minuuttia
Digivaalit 2015

Oletko puhunut Facebookissa politiikasta? Twiitannut Sipilän puheesta? Tule katsomaan, miten tietotekniikkaa käytetään poliittisen osallistumisen tutkimukseen ja pohtimaan kanssamme omaa yhteiskunnallista kysymystäsi. Paikalla vastaamassa Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITin sekä Viestinnän tutkimuskeskus CRC tutkijat sekä vaaleista kerätty iso aineistoklöntti.

Olemme paikalla koko lauantain. Tule käymään nopeasti tai pidemmäksi aikaa!

Yhteistyössä: HIIT
6-99 vuotiaille
10-60 minuuttia
Linkin koodikoulu, drop in -työpaja

Linkki tarjoaa ohjelmoinnin drop in -työpajan. Paikalle ovat tervetulleita hyvin eri-ikäiset lapset ja nuoret; tarjolla on ohjelmaa osallistujien iän ja kiinnostuksen mukaan. Paja on auki koko lauantain.

Pajassa kokeillaan mm. ikonipohjaista ohjelmointia (ScratchJr 6-8 vuotiaille), visuaalista ohjelmointia (Scratch 8-15 vuotiaille) ja tekstipohjaista ohjelmointia (13-vuotiaista eteenpäin). Kokeilemaan pääsee myös ohjelmoinnilliseen ajatteluun liittyviä pelejä ja leikkejä.

Koodipajoihin on vapaa pääsy.

Koodikoulut sijaitsevat Porthanian 7. kerroksessa.

Yhteistyössä: Linkki
Hal-potilassimulaattori
10-70 vuotiaille
5 minuuttia
Hal-potilassimulaattori

Hal, eli kavereiden kesken Hallikainen, on potilassimulaattori, jolla Laurea-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijat harjoittelevat erilaisia hoitotilanteita heti opiskelujen alusta alkaen. Hallikainen on tietokoneistettu ja langaton, joten sillä voidaan luoda erilaisia etukäteen suunniteltuja kliinisiä oppimistilanteita. Laurean Hyvinkään kampuksella sijaitseva Hallikaisen koti koostuu poliklinikasta, shokkihuoneesta, teho-osastosta sekä vuodeosastosta. Tekniikan päivillä Hallikaiseen pääsee tutustumaan mm. elvyttämisen ja elintoimintojen tarkastelun muodossa.

Yhteistyössä: Laurea-ammattikorkeakoulun
8-15 vuotiaille
60 minuuttia
Linkin koodikoulu, ohjelmointityöpajat

Linkki järjestää tunnin kestäviä ohjelmointipajoja. Pajoihin voi erittäin hyvin osallistua ilman aikaisempaa ohjelmointikokemusta, mutta ohjelmointia jo osaaville on myös tarjolla haastetta sekä ohjelmoinnin "kikka kolmosia". Ennakkoilmoittautumista ei vaadita.

Pajoissa tehtävät pelit vaihtelevat päivän aikana. Työkaluna käytetään pääosin MIT-yliopiston Scratch-ohjelmointikieltä. Ikäsuositus tähän osallistuville on 8-15 (lukutaito on välttämätön). Pajan alkua voi odottaa viereisessä drop in -työpajassa ohjelmointiin samalla tutustuen.

10:15 Keräilypeli
11:15 Labyrintti
12:45 Tipuseikkailu (ScratchJr, ikäsuositus 6-8 v.)
13:45 Lentelypeli
15:15 Avaruusammuskelu

Koodipajoihin on vapaa pääsy.

Koodikoulut sijaitsevat Porthanian 7. kerroksessa.

Yhteistyössä: Linkki
Lego-ohjelmointia
3-99 vuotiaille
5-30 minuuttia
Lego-ohjelmointia

FLL on maailman suurin robottiohjelmointikilpailu. FLL-pelipöydällä pääset ohjelmoimaan, suunnittelemaan ja rakentamaan legorobotteja.

Tarjolla on vapaata rakentamista omien ideoiden pohjalta, valmiiden yksinkertaisten Lego-koneita ja laitteiden ohjeita omien lisäksi ja ohjelmointia FLL-pelipöydällä äsken rakennetuilla tai jo aiemmin peliin suunnitelluilla roboteilla.

Yhteistyössä: First Lego League
Lasten Koodikoulu
4-9 vuotiaille
90 minuuttia
Lasten Koodikoulu

Koodikoulu on 4–9-vuotiaille lapsille suunnattu johdatus ohjelmoinnin maailmaan hauskalla ja helpolla tavalla. Ensiaskelten ohjaajina toimivat ammattikoodaajat. Osallistujalla ei tarvitse olla aikaisempaa kokemusta koodaamisesta.

Ennakkoilmoittaudu koodikouluun tästä.

Koodikoulu alkaa 14:00.

Koodikoulut sijaitsevat Porthanian 7. kerroksessa.

Yhteistyössä: Reaktor
15-99 vuotiaille
5 minuuttia
DeepBeat - koneoppiva rap-lyriikkageneraattori

DeepBeat on tietokoneohjelma, joka tuottaa automaattisesti suomen- ja englanninkielisiä rap-lyriikoita yhdistelemällä rivejä olemassaolevia rap-kappaleista. Ohjelman toiminta perustuu uusimpiin koneoppimismenetelmiin, ja sen tuottamien sanoitusten riimitiheys on 21% korkeampi kuin parhailla ihmisräppäreillä.

Demo antaa yleisölle tilaisuuden päästä tuottamaan omia sanoituksiaan valiten esimerkiksi kappaleen avauslainin sekä teemasanat, joiden tulee esiintyä sanoituksissa. Sanoituksista on pyritty karsimaan automaattisesti alatyyliset ilmaukset, mutta sanoitukset saattavat silti sisältää lapsille sopimatonta materiaalia.

Yhteistyössä: Aalto-yliopisto
15-50 vuotiaille
5 minuuttia
Harrastusten ja kiinnostuksen kohteiden määrittäminen Facebookista

Tutkimusdemossa tehdään muun muassa yhteenvetoja Facebook-tileiltä. Tililtä etsitään sanoja, jotka kuvaavat hyvin henkilön mielipiteitä ja kiinnostusta. Facebook-profiilin kautta yritetään löytää profiilin harrastukset sekä mistä henkilö on kiinnostunut. Demomme on Arcadan, TUT:in ja PacketVideo Oy:n yhteinen tutkimustyö.

Yhteistyössä: Arcada
Humanoidirobotti Chaplin esittäytyy
0-100 vuotiaille
minuuttia
Humanoidirobotti Chaplin esittäytyy

Tule tapaamaan Chaplin-robottia ja lyömään yläfemmat sen kanssa! Robottia ovat olleet rakentamassa Aalto-yliopisto, Metropolia ja Teddi robotics. Robotti on Aalto-yliopiston ständillä Tekniikan päivien ajan.

Yhteistyössä: Aalto-yliopisto
3-99 vuotiaille
2 minuuttia
Sääennuste chromatekniikalla

Yleisö pääsee kokeilemaan, mitem sääennustus tehdään virtuaalitaustaa vasten.

Yhteistyössä: Metropolia
5-99 vuotiaille
5 minuuttia
Musicreatures: uudenlainen musikalisaatiosovellus

Musicreatures on iPhone-sovellus, jolla käyttäjä voi luoda musiikkia yksinkertaisin pelillisin keinoin, käyttämällä helppoja liike-eleitä. Käyttäjä ohjaa näytöllä näkyviä pallukoita ja niiden ryhmittelyä kännykkää kallistelemalla ja ravistamalla. Sovellus muuttaa näytöllä näkyvän informaation musiikiksi sen mukaan, missä ja kuinka isoja pallukkaryhmät ovat.

Käytön aluksi soittaja ottaa kännykällä kuvan, jota käytetään pelin taustana, ja pallukoista syntyvät äänet puolestaan riippuvat niiden alla olevan kuvan ominaisuuksista. Pitämällä sormea näytöllä sovellus siirtyy improvisaatiotilaan, jolloin musiikissa tulee kuuluviin suora vaste kännykän liikkeisiin.

Musicreatures on yksi laskennallisen luovuuden tutkimuksen sovelluksista ja havainnollistaa erityisesti koneen ja ihmisen vuorovaikutuksessa syntyvää luovuutta.

Yhteistyössä: Helsingin yliopisto
8-99 vuotiaille
5 minuuttia
Visuaalinen tiedonhaku Wikipedia-aineistolla

Etsimo rakentaa visuaalisia sisällönhakupalveluita (Content Discovery) ja demomme perustuu englanninkieliseen Wikipedia-aineistoon, n. 35 mijoonaan asiakirjaan.

Yhteistyössä: Etsimo
10-100 vuotiaille
5 minuuttia
Eye Tracking - uusi menetelmä tutkia visuaalista viestintää

Tobii eye tracker on työkalu silmän liikkeiden rekisteröintiin henkilön tarkkaillessa visuaalista kohdetta. Kohde voi olla merkki, kuva, nettisivu, video tai virtuaalinen ympäristö. Eye tracker tallentaa silmän liikkeet objektiivisesti häiritsemättä kohteen katsomista. Tuloksia käytetään optimoitaessa mainosten visuaalisia objekteja sekä epäkaupallisessa visuaalisessa viestinnässä.

Yhteistyössä: Arcada
Etäläsnäolo kuulon ja näön avulla
0-99 vuotiaille
minuuttia
Etäläsnäolo kuulon ja näön avulla

Demonstraatiossa on tallennettu luonnollisia ympäristöjä (konsertti, liikenne, sählymatsi) joka suunnan tallentavalla kameralla ja mikrofonilla. Ympäristöt toistetaan käyttäen sekä kuulokkeita että virtuaalitodellisuuslaseja, ja sekä äänen että liikkuvan kuvan toistossa otetaan huomioon mihin suuntaan henkilön pää on suunnattu milloinkin. Kokija on paikan päällä äänekkäässä maisemassa – mutta ilman omaa ruumistaan. Aalto-yliopistossa on kehitetty demonstraatiossa käytettävä äänitekniikka — Directional Audio Coding (DirAC).

Yhteistyössä: Aalto-yliopisto
3-99 vuotiaille
1-15 minuuttia
Slobb Jones -lisätyn todellisuuden peli

Lisätyn todellisuuden puzzle-peli, jossa avaruusseikkailija Slobb Jones yrittää saada valonsäteen maaliin peilien avulla.

3d-animoinnin ja -visualisoinnin, tietotekniikan- ja äänisuunnittelun opiskelijoiden yhteistyöprojekti.

Yhteistyössä: Metropolia